Blog: Simpel

Blog: Simpel

Een weblog van Fokke Buwalda. Hij is directeur van B-Mex B.V. in Wageningen. Fokke schrijft deze blog exclusief voor Goedemorgen.

Ken je het logo van Instagram? Vriendelijk, simpel, toegankelijk. Je herkent er nog net een fotocamera in. Zoek nu het logo van B-Mex maar eens op. Veel ingewikkelder. Onze vaderlandse filosoof Johan Cruijff heeft eens gezegd: "Simpel voetbal is het moeilijkste dat er is!" Wij bij B-Mex moeten soms even terug in de schoolbankjes, om te leren hoe we onze diensten en producten simpeler kunnen krijgen. Zodat telers er, met minder moeite, meer aan hebben.

Als je op internet zoekt op afbeeldingen 'instagram logo' dan vind je ook nog het oude logo. Veel ingewikkelder. Op Netflix staat een documentaire over een team top-ontwerpers dat keihard heeft gewerkt aan dat nieuwe logo (serie 'Abstract', seizoen 2: Ian Spalter, digital product design). Het laat zien dat Cruijff weer eens gelijk had: simpel is moeilijk. Terwijl als je dat nieuwe logo nu ziet, dan denk je: "nou zeg, dat had ik ook wel kunnen bedenken!"

Onlangs mocht ik op twee studieavonden over CO2 voor aardbeientelers onze rekentool 'OCAP Optimaal' uitleggen. Nu de energie ineens heel duur is schiet de prijs van CO2 ook omhoog, dus doelmatig inzetten van deze grondstof wordt steeds belangrijker. We zijn samen met OCAP en LetsGrow.com lang bezig geweest met het ontwikkelen van deze digitale tool. Het optimale doseerpatroon voor CO2 hangt af van de eigenschappen van het bedrijf, het type teelt, de klimaatinstellingen, het weer en de prijzen van de CO2 en van het product, dus daar houdt OCAP Optimaal rekening mee. In het ontwikkelingsproces van OCAP Optimaal hebben we op een gegeven moment ook moeten besluiten om de tool radicaal te versimpelen. En inderdaad, dat was een pittige klus! Maar na die versimpeling is de toepassing van de tool op bedrijven wel flink gaan groeien. Simpel is dus wel belangrijk.

Ik reed naar de bedrijven waar die studieavonden plaatsvonden in mijn nog redelijk moderne auto. Als ik niet te hard jakker dan rijdt die auto makkelijk 1 op 25. In mijn vorige auto kostte het grote moeite om onder de 1 op 12 te blijven. Wat is het verschil? Heb ik intussen mijn ingenieurstitel gehaald in het optimaliseren van verbrandingsmotoren? Nee hoor, alle slimme kennis van die ingenieurs zit in de vorm van rekenregels in het computertje onder het dashboard van mijn auto. Dat computertje doet het optimaliseren, ik hoef zelf nog steeds alleen maar te sturen, schakelen en remmen.

Ik moest hieraan denken toen ik op die studieavonden de presentaties bekeek van de specialisten van Wageningen UR en Delphy. Heel degelijk en grondig werd er van alles uitgelegd over lichtresponscurves, chlorophyll, de Calvin cyclus, geleidbaarheid van de huidmondjes, plantbalans en ventilatieverliezen. De aanwezige telers luisterden aandachtig en stelden ook goeie vragen. Maar het is veel informatie, en best ingewikkeld. En als je snapt hoe het werkt dan is het nog steeds heel lastig om morgen op je eigen bedrijf de optimale CO2-dosering in te stellen. Want dat hangt nog steeds af van de eigenschappen van het bedrijf, het type teelt, de klimaatinstellingen, het weer en de prijzen van de CO2 en van het product. Hoe weeg je dat allemaal tegen elkaar af? Dat is heel ingewikkeld!

Maar is het echt nodig dat tuinders ongeveer net zo veel van plantenfysiologie en de fysica van het kasklimaat af weten als onderzoekers, of kan het ook simpeler? OCAP Optimaal kan diezelfde rol spelen als het computertje onder mijn dashboard. Alle kennis van de deskundigen zit in de rekenregels van het programma. Dat maakt CO2 doseren ineens weer simpel! Binnenkort start een project van Kas als Energiebron om te kijken hoe we dit soort adviestools breder beschikbaar kunnen maken voor telers. De omstandigheden zijn veranderd. De glastuinbouw moet mee veranderen. Kennis is dan heel belangrijk. Het toepassen van kennis moet daarom zo simpel mogelijk zijn. 

Bron: Fokke Buwalda

Deel artikel



Vandaag op Tuinbouwmarktplaats...

Vandaag op Hortibiz Newsradio, luister terug!

Werken bij Holland Hortimedia?
Solliciteer!

Werken bij
Holland Hortimedia?

Contentmanager m/v – Salesmanager m/v

Meld je aan voor dagelijks Goedemorgen Nieuws
Ontvang Goedemorgen!

Meld je aan voor dagelijks Goedemorgen Nieuws

Tuinbouwnieuws, ondernemen, markt en techniek

Hortibiz Newsradio
Luister mee!

Hortibiz Newsradio

24/7 nieuws en informatie