Blog: Meer dan smaak, ook beleving

Blog: Meer dan smaak, ook beleving

Een weblog van Annette Meeder. Annette is Specialist Market Research bij groenteveredelingsbedrijf Rijk Zwaan en schrijft deze blog exclusief voor Goedemorgen.

Het verhaal dat groente gezond is, weten veel mensen. Toch helpt deze kennis niet altijd om vaker voor groente te kiezen. Wat doet een veredelingsbedrijf als Rijk Zwaan er aan om groente aantrekkelijker te maken?  Annette Meeder is smaakonderzoeker bij Rijk Zwaan en deelt een aantal voorbeelden.

Natuurlijk willen we allemaal dat ons eten lekker smaakt. Maar naast smaak, speelt het 'uiterlijk' van de groente ook een belangrijke rol. Bovendien heeft elke groente zijn eigen karakteristieke eigenschappen. Bij een verse wortel is bijvoorbeeld het 'knak-geluid' bij het doorbijten belangrijk. Het gaat om de hele beleving. Daarom doen we bij Rijk Zwaan veel sensorisch onderzoek om te ontdekken wat smaakbeleving van groente precies betekent voor consumenten.

Groente tussendoor als gezonde snack
Snackgroente is bijvoorbeeld een mooie manier om tussendoor groente te eten. Er zijn verschillen tussen landen wereldwijd, maar snackgroente groeit in populariteit. Met snackgroente kun je ook aantrekkelijke combinaties maken. Wat dacht je van verschillende kleuren snacktomaatjes, mini-paprika's, maar ook mixen met mini-komkommer of een andere groentesoort er ook bij. Met onderzoek en veredeling ontwikkelen we groenterassen die geschikt zijn voor snackgroente. Denk aan een aantrekkelijke kleur, vorm, grootte en smaak.

Inspiratie met recepten, informatie en herkomst groente  
Met inspiratie kun je ook veel doen. Door inspiratie haal je barričres voor het kopen van groente weg. Denk aan het delen van recepten, interessante weetjes en informatie over de herkomst van groente. Via ons platform Love my Salad delen we daarom (groente)recepten, tips en weetjes over groente.

Zelf groente verbouwen
Ook zijn schoolmoestuintjes, waar kinderen groente zelf zaaien, verzorgen en oogsten, een mooie manier om kinderen al vroeg bekend te maken met groenten. De basis voor het aanleren van gezonde eetgewoonten wordt al in de kinderleeftijd gelegd. De ervaring van het zelf telen van groente en de kennis die ze zo opdoen is op latere leeftijd altijd meegenomen. In Nederland zijn er verschillende initiatieven, bijvoorbeeld via het Voedseleducatie Platform. Samen met diverse partners is Rijk Zwaan hier ook bij betrokken en delen we jaarlijks 3000 zadenpakketten uit aan basisscholen en bso's.

Internationaal Jaar van Groente en Fruit
De Verenigde Naties 2021 heeft uitgeroepen tot International Year of Fruit and Vegetables, een jaar waarin wereldwijd éxtra aandacht is voor het belang van gezonde, duurzame voeding voor iedereen. Ook in Nederland is er veel positieve aandacht voor groente & fruit met de campagne 'Geef kleur door'!

Bron: Annette Meeder

Deel artikel



Vandaag op Tuinbouwmarktplaats...

Vandaag op Hortibiz Newsradio, luister terug!

Werken bij Holland Hortimedia?
Solliciteer!

Werken bij
Holland Hortimedia?

Contentmanager m/v – Salesmanager m/v

Meld je aan voor dagelijks Goedemorgen Nieuws
Ontvang Goedemorgen!

Meld je aan voor dagelijks Goedemorgen Nieuws

Tuinbouwnieuws, ondernemen, markt en techniek

Hortibiz Newsradio
Luister mee!

Hortibiz Newsradio

24/7 nieuws en informatie