‘We weten nu echt waar de meeste impact zit’

23-05-2019    09:33   |    Goedemorgen

Koppert Cress uit Monster heeft de footprint van het volledige bedrijf laten berekenen door Greenhouse Marketeers. Een flinke uitdaging, zo laten Tara Vester en Stijn Baan namens de cressenspecialist weten. En hoewel duurzaamheid al langer een speerpunt binnen de organisatie was, leverde de footprint verrassende resultaten op.

Koppert Cress is constant op zoek naar verbetering, zowel in het productaanbod als op het gebied van duurzaamheid. Om die laatste pijler nog meer te kunnen optimaliseren, vroeg Koppert Cress aan Greenhouse Marketeers om de footprint van het volledige bedrijf te berekenen. 'Koppert Cress wil een voorbeeld zijn voor andere bedrijven in de land- en tuinbouw', licht Stijn Baan toe. 'Iedereen is altijd welkom om hier te komen kijken. En dat gebeurt ook. We hebben regelmatig rondleidingen, dan komen sectorgenoten een kijkje nemen, bijvoorbeeld in onze duurzame kas. Hoewel onze kas qua oppervlakte misschien niet eens zo indrukwekkend is, proberen we wel de meest vernieuwende technologieën op het gebied van duurzaamheid toe te passen. We experimenteren altijd samen met onze partners en leveranciers. Daar moet je de ruimte voor bieden en samen risico’s in nemen.'

Groene stroom
Als voorloper wil je natuurlijk blijven innoveren. Wat volgt er dan na een duurzame kas? 'We overwogen om onze vrachtwagens volledig op (groene) stroom te laten rijden,' vertelt Tara. 'Maar toen realiseerden we ons dat we eigenlijk helemaal niet wisten wat voor impact die omschakeling zou hebben. Is dat wel de beste manier voor Koppert Cress om nog duurzamer te zijn? Of kunnen we onze pijlen beter ergens anders op richten? Op dat moment zijn we aan de slag gegaan met het maken van onze footprintberekening in samenwerking met Greenhouse Marketeers. Dat was een flinke uitdaging, want we hadden nog geen centrale plek in het bedrijf waar alle data die nodig is voor de berekening voorhanden was.'

Transport of verpakking?
Tara startte met het verzamelen van data, waarmee Greenhouse Marketeers de footprint in kaart bracht. Doordat ze data door het hele bedrijf moest verzamelen, zorgde dit er ook gelijk voor dat duurzaamheid intern nóg meer ging leven. 'Opeens werden we gedwongen kritisch naar al onze producten en processen te kijken. En daar kwamen verrassende uitkomsten uit. Zo weten we nu dat onze verpakkingen een veel grotere impact hebben dan andere onderdelen van het bedrijf. En dus gaan we dáár eerst mee aan de slag.' Koppert Cress deed al eerder testen met composteerbare verpakkingen, maar het bleek al snel dat dit niet veel duurzamer is dan plastic.'“Hierdoor beseften we ons dat de meest duurzame keuze niet altijd voor de hand ligt, en dat als we écht verandering teweeg willen brengen, we op een andere manier moeten leren rekenen.'
In je eentje verduurzamen, dat gaat niet. Koppert Cress is afhankelijk van anderen in de keten. 'Wij willen echt samen met de andere bedrijven in de keten stappen maken. Natuurlijk kun je niet verwachten dat al onze leveranciers van de ene op de andere dag 100% duurzaam zijn. Maar je wilt wel samenwerken met partijen die echt, net als wij, stappen willen maken en serieus bezig zijn.'

Planten eten
Dat duurzaamheid in het DNA van Koppert Cress zit, spreekt niet alleen uit de manier waarop het bedrijf en de processen zijn ingericht. Het gaat er niet alleen om hóe je je producten maakt, het gaat er ook om wat je maakt. En daar heeft Koppert Cress een bijzondere missie: 'Wij willen laten zien hoe gaaf het is om planten te eten.'
Gezonde voeding staat voorop bij Koppert Cress. Het bedrijfsrestaurant, waar dagelijks aan alle medewerkers een gezonde lunch wordt geserveerd op basis van ten minste tachtig procent groente, is daar het sprekende voorbeeld van. Want: als je veiligheidsschoenen koopt voor je medewerkers om hun voeten te beschermen, mag je toch ook gezond eten verzorgen om zo de ingewanden te beschermen?

Meer
Wie meer wil weten over duurzame micro-groenten kan terecht op de website van Koppert Cress. Bedrijven in de land- en tuinbouw die ook hun footprint willen berekenen om te bepalen waar zij échte impact kunnen hebben, kunnen contact opnemen met de footprintspecialisten van Greenhouse Marketeers. 


Reacties (0)

Er zijn nog geen reacties

Reageer op dit bericht

Meer nieuws

Alle waterstromen risicovol

Recent is het eindrapport ‘Waterstromen afwijkend van drainwater’ uitgebracht. In dit rapport worden de resultaten beschreven van een...