'Tijd voor een goed imago sierteeltsector'

'Tijd voor een goed imago sierteeltsector'

Een bosje vergif aanbieden voor moederdag, nog jaarlijks haalt het de krantenkoppen. Kwekers kijken er al niet meer van op. "Blijkbaar smullen de media en partijen als Greenpeace hiervan. Maar wij als kwekers weten wel beter, we spuiten niet meer dan nodig is en stoken echt niet met de ramen open. Dat weten wij, maar weten zij… de milieuactivisten, onze klanten (de consument) en de overheid dat ook?", vraagt het begeleidingsteam duurzaamheid zich af, dat bestaat uit leden van Royal FloraHolland.

"Met alle druk die er nu is op klimaatverandering, schaarste van grondstoffen en stikstofbeleid is het een kwestie van tijd voor de overheid op onze deuren klopt en met regels aan komt zetten. Gelukkig zijn we een sterke coöperatie met elkaar, die zelf aan het roer gaat staan en actie onderneemt. Hoe Royal FloraHolland dat voor ons doet, leest je hieronder.
 
Op de kwekerij
We ondernemen als kwekers binnen onze landsgrenzen en houden ons aan de wetten en regels van dat land. Dan gaat het ook over gebruik van water, meststoffen en gewasbeschermingsmiddelen. Door ons hieraan te houden weet de handel wat ze van onze producten kan en mag verwachten. Het wordt alleen onmogelijk voor onze klanten om persoonlijk bij de kwekers langs te gaan om te zien dat hij zich aan de regels houdt. Daarom hebben we audits en een certificatieschema waaraan getoetst wordt. Verdienen we meer geld met registratie en een certificaat? Nee. Wordt onze geloofwaardigheid en transparantie groter? Ja! Juist doordat de diversiteit aan kwekers en klanten zo groot is, zijn we qua milieuregistratie geen eenheidsworst. Lastig om daar een passend schema bij te maken.
 
Wat is het dan fijn dat we een coöperatie zijn met een bedrijf, die opkomt voor ons allemaal. Die aan tafel zit bij de certificerende instellingen, die op zoek is gegaan naar een tweede aanbieder en die onderhandelt heeft over de prijs. Juist doordat de handschoen nu met elkaar wordt opgepakt zit er beweging in de markt van aanbieders. Er is een 2e aanbieder bijgekomen en marktleider MPS heeft haar prijzen naar beneden aangepast.
 
Als je auto wilt rijden moet je een rijbewijs hebben. Wil je een product verkopen? Dan moet je laten zien waar het product uit bestaat.  In de basis vraagt Royal Flora Holland niks nieuws, het registreren van gebruik van water, gas, elektra, meststoffen en gewasbeschermingsmiddelen is al wettelijk verplicht. Het enige verschil zit hem in de online registratie. Als je eenmaal weet hoe een programma te gebruiken is, maakt het de registratie een stuk makkelijker. Als je altijd hebt gefietst en ineens in een auto kan rijden wordt de wereld een stuk aangenamer toch?
 
Het is tijd voor een goed imago

Natuurlijk zijn we allemaal anders, is de één handig met computers, is het voor een ander een passie maar geen broodwinning dus staan we anders in de wedstrijd. Wat we met elkaar willen als sector is een goed imago, we willen dat de consument met een gerust hart onze bloemen en planten kunnen kopen. We willen geen artikelen van Greenpeace over bosjes vergif voor moederdag.

Dat is de reden dat we met elkaar de schouders eronder zetten om onze keten transparant te maken.
Het begint met digitaal registreren, zodat we pro-actief aan kunnen tonen welke energie we stoppen in onze producten!

Het team van Royal FloraHolland staat klaar om te helpen met registreren, om te luisteren waar programma's niet voldoende aansluiten (want met onze enorme diversiteit kan een applicatie nooit voor iedereen volledig werken) zodat er ook actie genomen kan worden om deze verschillen op te lossen.
 
Niet omdat de handel het wil, niet omdat Royal Flora Holland het wil, maar omdat wij het willen als kwekers: met trots onze producten verkopen! Laten we niet vergeten dat we met alle kwekers samen een grote groep zijn die, indien de neuzen dezelfde kant op, bergen kunnen verzetten om onze mooie producten hun weg naar de klanten te laten vinden. Registreer je nog niet online? Meld je dan aan bij MPS of Greenlinq of via het supportteam van Royal Flora Holland. We gaan er met elkaar voor!"

Bron: Goedemorgen

Deel artikel



Vandaag op Tuinbouwmarktplaats...

Vandaag op Hortibiz Newsradio, luister terug!

Werken bij Holland Hortimedia?
Solliciteer!

Werken bij
Holland Hortimedia?

Contentmanager m/v – Salesmanager m/v

Meld je aan voor dagelijks Goedemorgen Nieuws
Ontvang Goedemorgen!

Meld je aan voor dagelijks Goedemorgen Nieuws

Tuinbouwnieuws, ondernemen, markt en techniek

Hortibiz Newsradio
Luister mee!

Hortibiz Newsradio

24/7 nieuws en informatie