‘OK Plant is woest aantrekkelijk voor young professionals’

16-05-2019    08:37   |    Goedemorgen

Geboren Westlander en tuindersdochter Lotte van Marrewijk (20 jaar) werkte van jongs af aan in de tomatenkas van haar vader. Niet gek dat ze nu in de tuinbouwsector een baan heeft gevonden. Niet in de tomatenkas, maar als Assistent Medewerker Marketing bij OK Plant.

Let’s Work, het platform dat jongeren een goed beeld wil geven van de tuinbouwsector, interviewt regelmatig jongeren over hun 'tuinbouwbaan' en wil jongeren inspireren om een baan in deze sector te kiezen. Let's Work sprak ook met Lotte van Marrewijk. Ze deed de opleiding Junior Accountmanager bij MBO Westland en liep haar eindstage bij bloeiende plantenkwekerij OK Plant in Naaldwijk. Na een ‘tussenjaar’ op de catwalk in Parijs nam ze het stokje over van haar voormalige collega op de marketingafdeling als Assistent Medewerker Marketing.

Je liep je eindstage Junior Accountmanager (MBO Westland) bij OK Plant. Hoe was dat?
'
Mijn werk was van begin af aan veelzijdig. Zo focuste ik me met mijn stageopdracht vooral op verkoop. Ik maakte onder andere een accountplan en een verkoopplan: hoe kunnen we meer sales genereren bij bestaande klanten? Daarnaast werkte ik mee op verschillende afdelingen, waaronder de marketingafdeling.'

Sloot je opleiding aan op zo’n veelzijdige praktijkervaring?
'Natuurlijk leer ik elke dag nog veel bij op de werkvloer, maar mijn opleiding bood precies de juiste handvatten om te beginnen. Presenteren, de telefoon aannemen en e-mails opstellen bijvoorbeeld. Allemaal essentiële vaardigheden om professioneel te werken. Projecten waren tijdens de opleiding bovendien al erg praktijkgericht.'

Noem eens zo’n project?
'De ‘StuZa’ is een mooi voorbeeld. We ontwikkelden in teams een ‘studentenzaak’ met een uniek product. We leverden het product aan echte klanten, met alles wat daarbij komt kijken. In ons geval verkochten we de ‘WeCap’, een pet die trotse Westlanders kunnen dragen om zich te onderscheiden, op festivals bijvoorbeeld. Het was een bijzonder leerzaam project, ik kwam in contact met de markt en leerde het verhaal en werkproces achter een product kennen.'

Nu vorm je samen met een collega de marketingafdeling van OK Plant. Wat houdt dat in?
'Onze marketingwerkzaamheden zijn erg afwisselend. De presentatieruimte waar we nu zitten bijvoorbeeld (zie foto), die stylen we naar de laatste ontwikkelingen. Bezoekers kunnen zo in één oogopslag zien wat OK Plant te bieden heeft. Verder bepalen we nieuwe trends en organiseren we allerlei beurzen. We regelen dan alles van opmaak tot uitvoering, dat vind ik het allerleukst aan dit werk. Daarnaast communiceren we ook nog direct met de consument. Content schrijven, sociale media bijhouden én natuurlijk werken aan de webshop. Het hoort er allemaal bij!'

Je hebt zo veel taken, maar werkt slechts 24 uur per week. Hoe doe je dat?
'Haha, dat klopt. Omdat ik nog jong ben en wil doorleren, werk ik nog niet fulltime. Hoe ik alles op tijd afkrijg? Time management, noem ik dat. Dat moet gedeeltelijk in je zitten, maar ik ben er ook in getraind tijdens mijn opleiding. Bij MBO Westland hadden we ook gewoon deadlines waaraan we ons moesten houden. Zo leer je prioriteiten stellen om je doelen op tijd te behalen.'

Wat brengt de toekomst?
'Ik heb het bij OK Plant naar mijn zin en wil hier zeker blijven werken, maar ik ben nog niet uitgeleerd. In september begin ik aan een deeltijdopleiding Crossmediale Communicatie. Zo wil ik meer kennis opdoen die ik direct kan toepassen bij OK Plant. Misschien wil ik daarna zelfs nog een bacheloropleiding volgen, maar dat zie ik tegen die tijd weer!'

Meer verhalen lezen van het Career Team van Let’s Work? https://www.worldhorticenter.nl/nl/laatste-nieuwsKijk dan hier en klik op de button ‘work’.


Reacties (0)

Er zijn nog geen reacties

Reageer op dit bericht

Meer nieuws