
Met Royal van Zanten naar Oeganda
Medewerkers van Royal van Zanten hebben afgelopen week een bezoek gebracht aan de productielocaties in Oeganda. Een aantal Nederlandse en...
Na de eerste drie kwartalen dit jaar stond de exportwaarde van bloemen en planten vanuit Nederland op een achterstand van 1%. Dankzij de groei met 5% in oktober is de daling nagenoeg weggewerkt en staat de teller op € 5,1 miljard. De plantenexport steeg in oktober met 10% en staat cumulatief op een plus van 3% (€ 2 miljard). De bloemen plusten er in oktober 3% bij, maar in totaal is de achterstand nog 2% (€ 3,1 miljard). ”Met nog twee maanden te gaan is het record van € 6 miljard van 2017 weer in zicht. Maar dat vergt best wel inspanningen van de exporterende groothandel”, stelt VGB-directeur Matthijs Mesken.
Groenbeleving stimulans
Nederlandse groothandelaren constateren, dat de positieve effecten van groen op leefklimaat en welbevinden steeds breder worden gewaardeerd. ”Wij weten dat al jaren en de communicatie hierover begint nu vruchten af te werpen”, verklaart Danny Gerritsen van Nieuwkoop Europe. ”En het is structureel, daarom kunnen we nu weer uitbreiden”, verwijst hij naar de nieuwbouw bij de vestiging in De Kwakel. ”Wat eerst een hype leek, is nu een trend geworden”, vult John Buskermolen van Waterdrinker Aalsmeer aan. Stefan Verhoeff, algemeen directeur van retailspecialist Van Dijk Flora heeft het idee, dat planten bij jongeren populairder zijn. ”Planten lijken in de schappen van supermarkten een grotere plaats te krijgen, bloemen stabiliseren”, neemt hij waar.
”En wat voor planten meewerkt is dat consumenten over het algemeen toch iets meer te besteden hebben.”
Forse groei retailkanaal
In 2012 hadden de verschillende retailkanalen (supermarkten, tuincentra en bouwmarkten) volgens de nu bij Floridata aangesloten exporteurs een omzetaandeel van 30%, tot en met oktober dit jaar is dat 40%. Europabreed lijkt vooral de importerende groothandel hierdoor te moeten inleveren en ook de positie van bloemisten staat onder druk. ”De verschillen per land en regio en per segment zijn groot, maar de trend is duidelijk”, stelt Wesley van den Berg van Floridata vast.
Kansrijke digitalisering
De inzet van webshops, internet en platforms, die in de bloemenhandel in Scandinavië en Nederland begon, breidt zich als een olievlek uit over voor de sector belangrijke regio's in Duitsland en Frankrijk. ”Vooral rond de grote steden. Dat biedt kansen om onze internationale handelspositie te versterken. We kunnen efficiënter werken en onze onderscheidende productconcepten beter voor het voetlicht brengen”, aldus Buskermolen.
Zorgpunten
De afhankelijkheid van valutaire ontwikkelingen op belangrijke markten als Engeland, Rusland en voor de bloemenexport ook Amerika blijft voor de exporterende en importerende groothandel een aandachtspunt. Over Brexit constateren Buskermolen en Gerritsen dat de Nederlandse bloemen- en plantenleveranciers zich meer zorgen lijken te maken dan de Britse groothandel. In het retailsegment ligt dat anders, maar ook daarover is nog veel onduidelijk. ”De fytosanitaire maatregelen kennen we nog niet. En de doorstroming van verse producten in de havens is cruciaal voor onze producten”, aldus Buskermolen.
Beeld: www.mooiwatbloemendoen.nl en www.bloemenbureauholland.nl
Medewerkers van Royal van Zanten hebben afgelopen week een bezoek gebracht aan de productielocaties in Oeganda. Een aantal Nederlandse en...
Bloemenveiling Royal FloraHolland neemt een 50 procent belang in Blueroots. Daarmee start een joint venture waarmee beide partijen de...
Toen chemische middelen tegen trips niet meer werkten, overwoog opkweek- en vermeerderingsbedrijf Damsigt met zijn meest succesvolle...
LinkedIn: Schone bloemen uit Nederland 22-02-2019 10:17 |
VW Orchids bekent kleur 22-02-2019 10:06 |
Holland Collectief op Myplant & Garden 22-02-2019 09:58 |
Waar vind je geschikte mensen? 22-02-2019 09:37 |
VIDEO: Koppert Biological Systems op HortiContact 22-02-2019 09:34 |
Blog: Hoe vitaal bent u? 22-02-2019 09:31 |
VIDEO: Certis op HortiContact 2019 22-02-2019 09:24 |
Paprika Tasty Radio maakt dinsdag winnaars bekend 22-02-2019 08:50 |
Het zit er weer op: HortiContact 2019 22-02-2019 08:37 |
Betonpad Podcast #6: over HortiPackaging 22-02-2019 05:21 |
Reacties (0)
Er zijn nog geen reacties