Roos in doos geveild levert vaak meer op

30-10-2015    11:10

'Tot nu toe vallen de resultaten zeker niet tegen en is de prijsvorming over het algemeen goed te noemen'zo zegt FloraHolland over het experiment dat loopt op Naaldwijk en Aalsmeer waarbij er rozen in de doos geveild worden op de klok.

De proef loopt vanaf eind augustus. Omdat er steeds meer transacties plaatsvinden waarbij rozen in de doos verhandeld worden, kwam de vraag vanuit de FPC Roos en de handel om veilen in de doos mogelijk te maken. Van oudsher worden rozen alleen op water geveild op de klokken van FloraHolland.

Door het toenemend aantal transacties met rozen in de doos is dit experiment gestart. Bijkomend voordeel hiervan is de efficiencyslag die zowel kwekers als klanten hiermee kunnen realiseren. Daarnaast is het transport van rozen efficiënter omdat veilen op water driemaal zoveel volume inneemt als veilen in dozen.

Prijsvorming optimaal
Het experiment loopt nu 15 veildagen en gaat door tot begin oktober. Alleen de eerste week liep de prijsvorming niet zo lekker, vertelt Leo van Rijn, coördinator product. Daarna liep de prijs steeds meer op. "We monitoren de prijs op dagbasis en stellen bij waar nodig. We hebben onder andere de manier van aanvoeren geoptimaliseerd, waardoor nu ook de prijsvorming optimaal is. Opmerkelijk is dat kwekers die eerst een treintje veilen met rozen in een doos en daarna op water, betere prijzen realiseren dan andersom. De verwachting was dat het product in een doos minder goed gewaardeerd zou worden dan product op water. Maar in de praktijk valt dat heel erg mee. Er wordt in veel gevallen zelfs meer betaald voor product in dozen dan op water. Dat is een zeer goed resultaat." Ook de kwaliteit van de rozen in de doos blijft goed; er is tot nu toe nog geen enkele reclamatie geweest.Enorme diversiteit in klanten

Een andere positieve ontwikkeling is dat er aan de klantzijde een enorme diversiteit ontstaat bij deze manier van veilen. Dit verbaast Leo. "We hebben in de tweede veilweek gemerkt dat er maar liefst 47 verschillende klanten waren op zestig transacties. Dat is vrij hoog. Normaal heb je veel minder verschillende klanten." Leo geeft aan dat steeds meer bloemisten en kleine bedrijven interesse tonen in het veilen van rozen in een doos.

Half oktober wordt de proef geëvalueerd. dan wordt ook bekeken of er nog meer kwekers willen meedoen. Dat aantal blijft nu namelijk achter.


Reacties (0)

Er zijn nog geen reacties

Reageer op dit bericht

Meer nieuws