'Data is het nieuwe goud'

10-12-2018    09:36   |    Goedemorgen

Dat datagebruik veel kansen biedt voor de glastuinbouwsector, bleek vrijdagmiddag weer tijdens het Westland Event bij Royal FloraHolland in Naaldwijk. De datagedreven tuinbouw was het thema van deze tiende editie van het Westland Event. De boodschap: zoek de samenwerking op, ook met andere branches, en blijf vooruit denken.

Onder leiding van dagvoorzitter Merijn Doggen mocht wethouder Karin Zwinkels de aftrap geven. Zij betoogde dat de tuinbouw overgaat van de maakindustrie naar een kennisindustrie. ‘Kennis wordt ons nieuwe exportproduct. De gemeente wil dat faciliteren. Er zijn al veel initiatieven om die kennis te verzamelen en stimuleren, denk aan World Horti Center en Horti Heroes. Maar ook de ondernemers gaan samenwerken en zetten zelf onderzoekscentra op.’ Een goede ontwikkeling, volgens Zwinkels: ‘De Westlandse tuinbouwgrond moet de control room van de tuinbouwwereld worden.’

Trendwatcher en futurist Richard van Hooijdonk schetste de huidige en toekomstige ontwikkelingen op het gebied van data. ‘Alle voorspellende en repeterende taken gaan we robotiseren’, stelde hij. Van Hooijdonk besprak de ontwikkeling van robots, maar ook van vertical farming en de mogelijkheden van farms op het water. ‘Robots kunnen oogsten en door data gaat de teelt vanzelf.’ Ook in minder futuristische bedrijven zal het gebruik van data en Internet of Things steeds gebruikelijker worden. ‘Er komen daardoor ontzettend veel nieuwe banen en taken aan, maar 70% van de nieuwe taken in de tuinbouw kennen we nog niet.’
Jack Esselink van IBM sloot zich bij het toekomstbeeld van Van Hooijdonk aan. ‘Data is overal en in elke sector. Data is het nieuwe goud! Begin met een klein project en ga experimenteren.’

De volgende sprekers op het Westland Event vertelden wat er binnen de bedrijven al gebeurt met alle technologische ontwikkelingen. Gerhard van der Bijl gaf een inkijkje in de omslag die Royal FloraHolland maakt. Een aantal startende bedrijven kreeg het podium voor een korte pitch over hun bijdrage aan datagedreven tuinbouw.
Tech-ondernemer Jim Stolze vatte als afsluitende spreker de middag samen en gaf een aantal inspirerende bevindingen mee aan het publiek. ‘We moeten het niet hebben over digitalisering, maar naar algoritmisering. Data is geen bijproduct, maar een volwaardig hoofdproduct.’ Stolze voorspelde dat in 2019 data scientist het meest sexy beroep zal worden. ‘We moeten hen omarmen, juist ook in deze sector.’

Foto: Rolf van Koppen fotografie


Reacties (0)

Er zijn nog geen reacties

Reageer op dit bericht

Meer nieuws

Jetzt geht's los...

In heel Nederland komen vandaag fikse buien met onweer voor. Op verschillende plaatsen in het land braken vanochtend al branden uit door...

Instagram: Terug naar 1920

Wim Peters Kwekerijen laat vol trots op Instagram weten al meer dan honderd jaar een familiebedrijf te zijn. Dat wordt bewezen met een foto...