Blog: Wat eten we vandaag?

Blog: Wat eten we vandaag?

Een weblog van Bauke van Lenteren, Specialist Marketing Convenience & Leaf bij groenteveredelingsbedrijf Rijk Zwaan. Zij schrijft deze weblog exclusief voor Goedemorgen.

Slimme modellen voorspellen ons koopgedrag en houden zo de schappen gevuld. En zolang er geen verrassingen optreden, zijn deze voorspellingen heel nauwkeurig. Want gelooft u mij: wat eten betreft, zijn we echte gewoontedieren…

Eten is hot! We worden altijd en overal geďnspireerd door foodbloggers, kookprogramma's en prachtige culimagazines. En natuurlijk proberen allerlei innovaties ons te verleiden. Maar zeg eens eerlijk: hoeveel verschillende gerechten worden er in jouw huis genuttigd? Iedereen heeft zo zijn vaste maaltijden. De kinderfavoriet, de snelle sportmaaltijd, de schandalig lekkere trek snackavond, restjes avond. Natuurlijk, smaken verschillen. De een is avontuurlijker dan de ander, maar gewoontes, aanbiedingen en het weer bepalen in grote mate ons aankoopgedrag.

Juist door die eentonigheid zijn onze aankopen 'eenvoudig' te voorspellen. Tijdens de hittegolf van afgelopen week steeg bijvoorbeeld de vraag naar ijsjes en bbq-vlees explosief. En daalt het kwik weer onder nul, dan gaan we allemaal aan de erwtensoep en boerenkool. De algoritmes houden rekening met de weersvoorspellingen en plannen nauwkeurig vooruit op evenementen. Winkels zijn voorbereid!
Maar afgelopen voorjaar kwam daar een nieuwe dimensie bij: onzekerheid. Een variabele die de Nederlandse modellen nog niet kende. Mensen gingen noodvoorraden aanleggen met vooral houdbare artikelen. Daar waren de algoritmes niet op voorbereid. Gevolg: lege schappen. En na het 'hamsteren' volgde (gelukkig) de aanschaf van veel versproducten. Niet alleen de basics, maar uiteindelijk ook luxere producten voor het thuis uit eten-gevoel. Pas in de korte periode voor de zomervakantie leek het aankoopgedrag van de Nederlandse huishoudens iets te normaliseren.

Hoe nu verder? De hittegolf is door de regen verdreven, de eerste kinderen gaan weer naar school en we werken weer meer op kantoor. Los van de pandemie-ontwikkelingen, ben ik vooral ook benieuwd naar ons consumptiepatroon binnen het nieuwe normaal. Is straks alles weer terug bij het oude? Of heeft de pandemie ook impact op de langere termijn en is echte verandering zichtbaar in onze eetgewoontes? Veel hangt af van het herstel van het out of home-kanaal. De balans tussen thuis en op kantoor werken. Passen we onze werkplanning  aan om buiten de deur te lunchen of een maaltijdsalade te halen?

Wat mij betreft is de tijd rijp voor een structureel gezondere eetgewoonte. Ik zie kansen! Gezondere promoties door retailers. Samenwerking tussen werkgevers en lokale aanbieders voor een gezonde thuiswerk lunch. Kunnen we met alle nieuwe data en modellen dat extra zetje geven?

Kortom: wat eten we volgend jaar?

Bron: Bauke van Lenteren

Deel artikel



Vandaag op Tuinbouwmarktplaats...

Vandaag op Hortibiz Newsradio, luister terug!

Werken bij Holland Hortimedia?
Solliciteer!

Werken bij
Holland Hortimedia?

Contentmanager m/v – Salesmanager m/v

Meld je aan voor dagelijks Goedemorgen Nieuws
Ontvang Goedemorgen!

Meld je aan voor dagelijks Goedemorgen Nieuws

Tuinbouwnieuws, ondernemen, markt en techniek

Hortibiz Newsradio
Luister mee!

Hortibiz Newsradio

24/7 nieuws en informatie