
Video: Pret met het Boeket
De verkoopondersteuning van Royal FloraHolland baalt: geen voorjaarsbeurs dit jaar en dus ook geen...
Waar kom je terecht?
Dat weet je nooit, want op de foto’s in de vakantiemagazines ziet het er altijd mooi uit, totdat je er bent en dan zie je hoe het werkelijk is. Soms valt het tegen, soms valt het mee. Dat weten we allemaal, we moeten rekening houden met de realiteit. Hoe kun je je daarop voorbereiden? Niet, behalve je verwachtingen niet te hoog inzetten. En je beeld bijstellen als het anders is dan je verwachting.
Dit geldt ook voor mensen die in Nederland komen werken. Ze komen met verschillende doelen en verwachtingen; werkvakantie, geld verdienen voor een jaar of paar jaar en soms ook ‘blijven’ in Nederland. Deze arbeidsmigranten komen om geld te verdienen en niet om de boel te slopen, rotzooi te trappen, ellende te veroorzaken, onze banen in de pikken, etc. Maar zoals Westlanders veelal ook niet meer op vakantieparken mogen komen om hun gedrag, al decennia lang, zal er ook best weleens een arbeidsmigrant een blikje op straat gooien of iets slopen.
Arbeidsmigranten zijn gewoon mensen, echt waar. Die ook toekomstdromen hebben, belasting betalen, boodschappen doen, naar de wc moeten, huilen en lachen.
Als ze naar Nederland komen, is dat best spannend voor ze, want ze komen altijd voor langere tijd dan een gemiddelde vakantie. Jongeren komen vaak voor een werkvakantie tussen hun studie door. Deze mensen zijn in de zomerperiode in ons land om zo hun vakantie te kunnen bekostigen met hun werk hier. Hoe mooi is het voor deze jongeren dat in Nederland alles geregeld is via een uitzendbureau. Je hoeft je geen zorgen te maken om huisvesting, administratie, vervoer, verzekeringen, etc. Dat is wel anders als Nederlandse jongeren naar het buitenland gaan…
Een groot deel van de mensen komt een periode (hoogseizoen) per jaar en daarna gaan ze weer ‘naar huis’. Net zoiets als mensen die op een cruiseboot werken. In de vakantieperiodes/feestdagen en in de periode dat er geen werk is, zijn ze thuis.
De meeste mensen beginnen zoals in de voorgaande alinea omschreven. Dan gebeuren er allerlei dingen in hun leven, waardoor er veranderingen optreden die invloed hebben op hun toekomst. Stel dat je verliefd wordt op een ‘kaaskop’, of je vindt Nederland zo’n mooi land dat je hier wilt blijven, of je krijgt een mooie kans bij een werkgever die je niet af kan slaan? Dan wil je je vestigen in Nederland. Want hoe ver is Nederland? 1,5 tot 2 uur vliegen en je bent weer thuis!
Dit zijn dus mensen die hier komen met de beste bedoelingen, belasting betalen en werken. Gewoon mensen die hun leven leiden.
Deze mensen denken dat wij Nederlanders blij zijn met hun komst, omdat zij deze werkzaamheden doen voor ons. Meestal is dat wel zo, zeker de mensen die gewend zijn om met verschillende nationaliteiten te werken, wonen en leven. Zo hoorde ik tijdens mijn overnachting in een arbeidsmigrantenhotel dat de mensen in Hoek van Holland heel aardig zijn, maar in Maasdijk niet zo. Hoek van Holland is een deelgemeente van Rotterdam, daar wonen veel verschillende nationaliteiten. Die vinden dit normaal.
Maar dan Maasdijk, die zijn niet gewend aan vreemde mensen. Ze kunnen daar moeilijker mee omgaan. Er worden regelmatig grapjes gemaakt over Maasdijk, dat we nog met paard een wagen rijden. Maar in elk geintje zit een seintje toch? We zijn niet heel tolerant in Maasdijk. Ik weet nog in mijn jeugd dat de dag na nieuwjaarsdag altijd in de kranten stond dat de ramen van de woningen van mensen die ‘niet van hier’ kwamen, werden ingegooid. Gelukkig is dit verleden tijd. Maar als je in Maasdijk terecht komt, als arbeidsmigrant, moet je je beeld iets bijstellen. “We hebben wat moeite met veranderingen.”
De verkoopondersteuning van Royal FloraHolland baalt: geen voorjaarsbeurs dit jaar en dus ook geen...
ACTUEEL HORTI THEMA - Marijke van Rongen, Manager Global Marketing & Communications bij Blue Radix, gaf...
In de zoektocht naar reductie van het energiegebruik om de Nederlandse glastuinbouw in de toekomst fossielvrij...
Kwartiermaker Gezondheid & Geluk 03-03-2021 10:56 |
'Covid-19 gaf boost aan digitale marketing' 03-03-2021 10:35 |
Goedemorgen Tech: Online meetings niet altijd veilig 03-03-2021 10:29 |
Video: Leren van kikkervingers 03-03-2021 10:24 |
Plant Health Cure deelt kennis via 12 webinars 03-03-2021 10:19 |
Innovatieplatform Groente schiet Nederland te hulp 03-03-2021 10:17 |
Tuinbouw Bommelerwaard werkt aan schoon water 03-03-2021 10:12 |
Campagne in beeld: Uitrol Food Forward in volle gang 03-03-2021 10:10 |
FoodVentures bouwt kas van 15 hectare in Shanghai 03-03-2021 10:05 |
Ontwikkelingsbedrijf HOT stelt nieuwe directeur aan 03-03-2021 09:49 |
Reacties (0)
Er zijn nog geen reacties