Blog: Producenten van gezondheid & geluk

10-06-2022    10:37   |    Laura Nowee

Een weblog Laura Nowee, zij is werkzaam als marketeer bij JEM-id. Laura schrijft deze weblog exclusief voor Goedemorgen.

Afgelopen week zag ik een bericht voorbij komen over Kom in de kas, het jaarlijkse evenement waarbij kwekers de deuren van hun kas openen om mensen kennis te laten maken met de sector. “Kwekers van bloemen, planten en groenten zijn ook producenten van gezondheid en geluk.” Een interessante manier van branding voor de sector.

Over het algemeen ken ik de tuinbouwsector als een relatief bescheiden sector. Doe maar normaal, dan doe je gek genoeg. En dat terwijl het een sector is met enorm veel innovativiteit, duurzaamheid en ondernemerschap.

Kom in de kas is een perfect middel om de tuinbouwsector als ‘merk’ neer te zetten. Een zogenoemd brandevent biedt kansen om de bekendheid van de tuinbouwsector te vergroten, maar ook om een merkbeleving en identiteit te creëren. Welke associatie roept de tuinbouw op bij consumenten, beleidsmakers en potentiële collega’s?

Als marketeer ben ik altijd benieuwd naar de identiteit en beleving van merken. Producenten van gezondheid en geluk is dan ook hetgeen wat mij meteen opviel aan de communicatie over Kom in de kas. Na een korte zoektocht kwam ik erachter dat het de ambitie is van Glastuinbouw Nederland om de glastuinbouw beter te positioneren als producent en leverancier van gezondheid en geluk. Een mooie ambitie die de tuinbouwsector zeker verdient!

Bij JEM-id werd laatst een training georganiseerd over bewuster omgaan met communicaties om relaties te verbeteren. In gesprekken met collega’s, klanten en andere (zakelijke) relaties neem je van alles waar. Deze waarnemingen roepen bepaalde gedachten en gevoelens op waar we een betekenis aan geven. En deze betekenis veroorzaakt vervolgens voor een groot deel hoe we handelen.

Zo werkt het natuurlijk ook met het neerzetten van een beleving en identiteit voor een sector. Door passende en positieve associaties te creëren, roept dit bij consumenten, beleidsmakers en potentiële collega’s een bepaald gevoel op, waar zij uiteindelijk ook naar zullen handelen. En dan is gezondheid en geluk een perfect gevoel dat je bij mensen op wilt roepen.

Welke associatie roept de tuinbouwsector bij jou op?


Reacties (0)

Er zijn nog geen reacties

Reageer op dit bericht

Meer nieuws