Blog: Op zoek naar ervaren talent!

10-11-2020    08:30   |    Hans Ligtenberg

Een weblog van Hans Ligtenberg. Hij is oud-docent Groene bedrijfskunde aan de Hogeschool Inholland in Delft en als vrijwilliger actief bij PUM. Deze weblog schreef hij exclusief voor Goedemorgen.

Volgens velen, waaronder de bekende David Attenborough, staat de Nederlandse tuinbouw model voor een zeer succesvolle sector. Wij produceren efficiënt, effectief, hoge kwaliteit op een veilige manier en tegen een betaalbare prijs. Zeker iets om trots op te zijn!

Nu heb ik nooit in een kas gewerkt maar ben wel ruim 20 jaar betrokken geweest bij het hogere tuinbouw onderwijs en vele bedrijven van binnen leren kennen. Nu ben ik al een paar jaar betrokken bij PUM. Dit is een organisatie, 40 jaar geleden opgericht door het VNO/NCW,  die zich bezig houdt met de ondersteuning van MKB bedrijven in ontwikkelingslanden. De PUM-vrijwilligers zijn actief in allerlei sectoren. Een van de belangrijke sectoren is de sector Horticulture (food & flowers). Met ruim 200 missies in onze sector (2019) zijn er veel ervaren tuinbouwexperts actief. Uiteraard loopt het dit jaar allemaal anders, er is nauwelijks gereisd en veel experts adviseren nu veel bedrijven in ontwikkelingslanden via MS Teams of Zoom. Advies op afstand (remote coaching) met behulp van de computer en het mobieltje heeft zich dit jaar in hoog tempo ontwikkeld. Samen met ruim 180 contactpersonen in 35 landen werkt PUM in 45 sectoren met heel veel vrijwilligers, zij worden ondersteund door een professionele staf in Den Haag. En wij gaan er vanuit dat we ergens in 2021 weer voorzichtig gaan reizen.

Als PUM-expert werk je als vrijwilliger, maar verder wordt alles perfect voor je geregeld. PUM zorgt voor je ticket en verzekering, de opdrachtgever zorgt voor vervoer en huisvesting. Je bent per missie zo ongeveer 2 weken onderweg. Meestal ga je alleen op pad maar soms ga je ook met meerdere andere experts op missie. Het is buitengewoon nuttig en dankbaar werk. Ja, je bent af en toe een paar weken weg, maar mijn mooiste compliment was dat mijn kinderen zeggen trots te zijn, dat ik voor PUM op pad ga.

De vraag vanuit de wereldmarkt  naar Nederlandse tuinbouwkennis is hoog. Het gaat hier niet om de  behoefte aan de ons bekende hightech oplossingen, maar veel meer om low- en midtech oplossingen. Zeer leergierige mensen leren hoe zij met beperkte middelen toch een goed resultaat neer zetten, dat is de uitdaging die je als PUM-experts aangaat. Lijkt het je leuk om hier eens meer over te weten, neem dan contact op met ondergetekende of ga naar www.PUM.nl en meld je aan of laat je informeren.

Deze PUM sectoren zijn eigenlijk één grote marketingorganisatie voor de Nederlandse tuinbouw.





Reacties (0)

Er zijn nog geen reacties

Reageer op dit bericht

Meer nieuws