Blog: Futurologen

22-01-2019    08:17   |    Goedemorgen

Een weblog van Maarten van der Leeden, accountmanager bij Rijk Zwaan. Hij schreef deze blog exclusief voor Goedemorgen.

Het jaar 2018 is definitief voorbij. Dan wordt er vaak teruggeblikt. Een mooie maar nogal gedateerde traditie wat mij betreft.

Welke ontwikkeling was nu leidend en heeft de grootste impact op uw werk, ons werk, uw bedrijf of ons bedrijf? Verwacht van mij geen antwoord.
De wetenschappelijke ontwikkelingen op het gebied onze kernactiviteit - plantenveredeling - gaan razendsnel. Die ontwikkelingen bereiken vaak wereldwijd de media. Er wordt steeds meer bekend over de bouwstenen van het plantenleven, het DNA. De digitalisering van deze kennis en data heeft nu al grote impact op hoe wij nieuwe rassen en producten kunnen ontwikkelen.

Data, robotisering, blockchain, IoT en e-commerce: het is makkelijk om een lange lijst van technologieën op te sommen die enorm impact gaan hebben op onze gehele tuinbouwbranche. En dan hebben we niet nog niet over het snel veranderde consumentengedrag.

Ik lees wel eens dat er een ‘digitale tsunami’ op ons af komt. Of over disruptieve businessmodellen. Alsof erenorme rampspoed aankomt. Er zijn zoveel prachtige modewoorden en clichés, maar niemand zal ontkennen dat we in een digitale revolutie zitten.

Wie verandert overleeft, figuurlijk gesproken gelukkig. Maar hoe ga je er mee om? Verwacht ook nu geen pasklaar antwoord.
Bij Rijk Zwaan werken geen futurologen die almachtig op een hoge rots alle ontwikkelingen kunnen inschatten en opschalen. We zijn - net als bij alle andere bedrijven - mensen die vooral professioneel met hun werk en passie bezig zijn, in vele verschillende vakdisciplines. Er is werkelijk geen vakgebied waarin digitale ontwikkelingen niet zeer snel gaan. Meer dan ooit is de menselijke factor een voorwaarde om ontwikkelingen het hoofd te bieden en om op in te spelen. Talenten die vooral ook in teamwork kunnen denken, handelen en luisteren. Mensen die creatieve ideeën kunnen delen en mensen die ideeën kunnen vertalen naar acties, zodat we niet een belangrijke afslag missen. Het vergt geen jaarlijkse terugblik en vooruitblik. Het is dagelijks werk. Daarom, ondanks alle algoritmen die ons leven omspoelen, het is uiteindelijk de mens die aan de knoppen zit. Dit is mijn overtuiging en dat wil ik graag zou houden, net zoals vorig jaar.


Reacties (0)

Er zijn nog geen reacties

Reageer op dit bericht

Meer nieuws

Instagram: Fatsia Friday

Het is niet alleen Goede Vrijdag vandaag, maar ook Fatsia Friday. Tenminste, als het aan JK Plant uit Honselersdijk ligt.