Blog: Evolutie in de tuinbouw

04-03-2019    09:06   |    Goedemorgen

Een weblog van Johannes Tuinhof. Hij is commercieel directeur bij Melspring International B.V. Johannes Tuinhof schrijft deze weblog exclusief voor Goedemorgen.

Niemand had dertig jaar geleden bedacht dat er anno 2018 bijna een half miljoen Nederlanders in de ICT zou werken. Laat staan dat er een beroep als vlogger zou bestaan. Tegelijkertijd maken veel mensen zich zorgen om traditionele banen die onder druk komen te staan, of zelfs verdwijnen door bijvoorbeeld automatisering en robotisering. Afgelopen najaar was een rapport hierover van het World Economic Fund nog in het nieuws.

In datzelfde nieuwsbericht leest u ook dat er nieuwe banen voor terug komen. Precies wat de geschiedenis ons leert. De wensen van de maatschappij veranderen, de technologische mogelijkheden veranderen en daardoor verandert ook de manier waarop we werken. Daar kunnen we boos om zijn, of bang. We kunnen ons er tegen verzetten, maar ik vraag me af of dat ons veel gaat brengen. Zoals Charles Darwin zei: ‘Het is niet de sterkste van een soort die overleeft, ook niet de intelligentste. Wel degene die zich het beste aan veranderingen kan aanpassen.’

Wat kunnen we hier als tuinbouwsector van leren? Dat we vloggers kunnen inzetten om de positie van onze sector te versterken? Misschien wel, maar het is niet waar ik op doel. Net zoals er kansen liggen in nieuwe banen, geloof ik ook dat er kansen liggen in een nieuwe manier van telen. In de markt en de maatschappij is vraag naar een andere manier van telen, van omgaan met plantweerbaarheid. Een alternatief voor chemische gewasbescherming. Bovendien komen er nieuwe technieken en mogelijkheden om daar inderdaad een andere draai aan te geven.

De vraag is dan natuurlijk: ben jij, als teler, in staat om je aan te passen aan de veranderingen? En vooral, sta je daarvoor open? Want dat we het kunnen, daar twijfel ik niet aan. Er is in Nederland voldoende kennis en technologie om de stap te maken, om in te spelen op de behoeftes die leven om ons heen. Ik geloof dat je hier als ondernemer een keuze in hebt. De keuze om te wachten tot er voor je wordt besloten hoe je moet gaan telen, of om er op voor te sorteren en het heft in eigen hand te nemen.

Een veel gehoord bezwaar is dat consumenten toch wel voor de goedkoopste optie gaan. Vaak is dat ook waar, maar als de keuze er niet is, kan het snel gaan. Dat zie je in andere sectoren. Kooi-eieren zijn niet meer in de supermarkt te krijgen en varkensvlees zonder Beter Leven keurmerk is ook steeds moeilijker te vinden. Of dat nu door de retail wordt opgelegd, of wordt vormgegeven samen met de sector, feit is dat de lat dan zomaar opeens een stuk hoger komt te liggen. Biologisch is een niche, maar wel een groeiende niche. Het kan de norm van de toekomst zijn.

Natuurlijk is het ook waar dat onze markt vele malen groter is dan Nederland. We produceren immers voor de wereldmarkt. Maar vergis je niet, ook buiten Nederland krijgt men steeds meer oog voor het belang van een verantwoorde teelt en komt het gebruik van gewasbeschermingsmiddelen steeds meer onder druk te staan. Laten we als Nederland dan ook hierin trouw zijn aan onze voorlopersrol, onze positie als kartrekker.

Als sector, en als individuele teler, heb je hierin zelf een verantwoordelijkheid. Maar je hebt ook invloed. Onderschat dat niet. Alles begint klein en alles wat je zegt en doet heeft impact. Op collega’s, op burgers, op consumenten. Het is net als in die reclame voor NIX18: ze luisteren niet, maar ze horen je wel. Soms moet je elkaar inspireren en prikkelen, of zelfs irriteren, om verder te komen. Een tuinder die vooruit kijkt, die werkt aan een gezonde toekomst voor zijn bedrijf en zijn sector, kijkt verder dan de huidige normen. Die tuinder gaat op zoek naar andere manieren om zijn planten weerbaar te maken en te houden. We denken daar graag over mee.


Reacties (0)

Er zijn nog geen reacties

Reageer op dit bericht

Meer nieuws

Kom in de kas Drenthe over water

Het Kom in de kas-weekend in Klazienaveen staat in het teken van 'duurzaam glashelder water'. Kwekers stellen hun deuren open en laten...

NU ONLINE! Betonpad Podcast #10!

Elke week spreken Sandra, Glenn en Matthijs over het laatste tuinbouwnieuws. Deze week praten ze over het tuinbouwakkoord, de Brexit, de...