Blog: De wet van de stimulerende achterstand

27-09-2018    10:53   |    Goedemorgen

Een weblog van Eric Flinterman, sparringpartner voor ondernemers in de tuinbouw bij ABAB Accountants en Adviseurs, exclusief geschreven voor Goedemorgen.

Het is nu echt menens op het gebied van personeel. Meerdere bedrijven hebben producten weg moeten gooien vanwege gebrek aan personeel! In het volgende teeltseizoen zal het er niet beter op worden gezien de economische groei. In de landen waar wij ons personeel vandaan halen zijn de groeicijfers nog hoger.

De pijn van de krapte op de arbeidsmarkt wordt sterk gevoeld. De kosten gaan omhoog, de druk op het personeel neemt nog verder toe en het verloop bij instromers is enorm.

Pijnlijke waarheid
Even geen lovende woorden over hoe goed we wel niet zijn als Nederlandse tuinbouw met mooie groeicijfers, hoe efficiënt en duurzaam we zijn en hoe goed onze kwaliteit is. Nee, we zitten midden in de ellende van een grote personele achterstand. We lopen achter als het gaat om vakbekwaamheid, imago, huisvesting, doorgroeimogelijkheden, waardering en verantwoording. Dát is de pijnlijke waarheid.

 

Initiatieven uit de praktijk
Deze achterstand maakt veel los. Het moet nu echt anders! Hoe slechter de situatie nu bij u is hoe meer effect u zal hebben van uw acties. Zo ervaar ik dat het thema personeelsbeleid overal wordt besproken en dat er ook veel veranderingen worden ingezet. Laat me een aantal initiatieven noemen:

 

Huisvesting realiseren, zelf personeel op de loonlijst zetten (in plaats van uitzendbureau), doorgroeimogelijkheden bewerkstelligen, prestatieloon invoeren, leidinggevenden trainen om met meer respect het productiepersoneel aan te sturen, sneller de rotte appels verwijderen, stress verminderen, in bredere zin werk bieden (ook buiten het eigen bedrijf), duidelijkheid verschaffen, zorgen iedere loonstrook klopt, spreekuur invoeren, afwisseling bieden, kleine groepjes meer verantwoording geven.

Verantwoordelijkheidsgevoel van medewerkers
Een goede personeelsstrategie is toegesneden op uw specifieke situatie. Maar het succes ervan hangt af van hoe uw strategie wordt uitgevoerd! In de praktijk zie ik vaak dat er een hele goede strategie is, die gepaard gaat met ook goede, en dure, trainingen. Het doel is om het verantwoordelijkheidsgevoel van de medewerkers te stimuleren en socialer te handelen. De manier van werken verandert nauwelijks. Zelfs als men meer vragen stelt om verantwoordelijkheid te stimuleren zit het antwoord vaak in de vraag “zat je niet onder de norm vandaag?” In plaats van te vragen wat iemands prestatie was en wat hij of zij daarvan vindt.  Als ondernemer en bedrijfsleider zijn we expert en weten daarom altijd hoe het beter kan. Wie het geduld niet op kan brengen om dit proces bij de medewerkers te stimuleren, zal het altijd zelf moeten blijven doen en blijft daarmee in de achterstand van onbeheersbaarheid.

 

Laat de achterstand een stimulans zijn om in control te blijven. Voor mij is één ding zeker: dat gaat velen niet lukken! In control zijn met uw personeel betekent een steeds sterker concurrentievoordeel. Niet alleen om uw product te kunnen telen maar vooral om richting uw afnemers een betrouwbaar product te leveren met aantoonbaar modern personeelsbeleid. Prijs zal dan automatisch minder een thema zijn. Lang leve de stimulerende achterstand!


Reacties (0)

Er zijn nog geen reacties

Reageer op dit bericht

Meer nieuws

Alle waterstromen risicovol

Recent is het eindrapport ‘Waterstromen afwijkend van drainwater’ uitgebracht. In dit rapport worden de resultaten beschreven van een...