Blog: De discount economie

22-05-2019    08:47   |    Goedemorgen

Een weblog van Maarten van der Leeden, accountmanager bij Rijk Zwaan. Hij schreef deze blog exclusief voor Goedemorgen.

Het woord discount komt natuurlijk uit de Engelse taal: korting. Alledaagse zaken kopen met korting, althans dat is onze perceptie. Het lijkt soms wel een obsessie van ons allen. Zoals vliegtickets. Goedkoop van A naar B, soms zo goedkoop dat het onmogelijk lijkt. De vliegtuigen zitten vol, ze keren snel om en als je service wilt; dan kost dat extra. De vakantiediscounter, de keukendiscounter, Lidl, Primark en Action. Het lijkt een ‘race naar de bottom’ en soms is dat het ook. Het is een economisch ontwikkeling, dus daar valt geld te verdienen. Uiteindelijk is het de consument die kiest: een simpel feit waar we niet omheen kunnen. Ook bij Rijk Zwaan niet.

Het is natuurlijk niets nieuws: de gestage marktgroei van de food discounters. Zelfs in tijden van economische voorspoed hebben ze het tij mee. Het speelveld wordt verlegd: het is allang geen standaard assortiment tegen een basisprijs meer. Convenience salades, prima vis, lekkere tomaatjes, wijn of Italiaanse ham; fooddiscounts ontwikkelen zich steeds meer tot voordeelspecialist. Ook voor luxe waren. En de concurrentie? Die volgt. Ook met discount en met nog meer luxe, beleving en gemak. Bij Rijk Zwaan hebben we heel wat groenterassen ontwikkeld welke voor het premium segment bedoeld waren zoals smaaktomaten, snackkomkommers en Salanova® sla. Maar eerlijk is eerlijk: die rassen ging pas echt lopen nadat ze ook door discount formules werden verkocht.

Zoals met alles, kun je dit zien als een bedreiging of als een kans. Bij Rijk Zwaan kiezen we graag voor kansen. Naar mijn mening is dat ook voor telers en leveranciers een enorme kans. Er is ruimte voor kwaliteit. De harde realiteit is dat dit kosten met zich meebrengt, efficiëntie vereist en dat er optimaal geteeld zal moeten worden, met rassen die echt presteren. Ze moeten presteren op productie én kwaliteit, niet productie óf kwaliteit. Het lijkt tegenstrijdig, maar niets is onmogelijk in de discount economie. Net als die vliegtickets.


Reacties (0)

Er zijn nog geen reacties

Reageer op dit bericht

Meer nieuws

Alle waterstromen risicovol

Recent is het eindrapport ‘Waterstromen afwijkend van drainwater’ uitgebracht. In dit rapport worden de resultaten beschreven van een...