Blog: Retail is detail

Blog: Retail is detail

Een weblog van Maarten van der Leeden, accountmanager bij Rijk Zwaan. Hij schreef deze weblog exclusief voor Goedemorgen.

Bij het schrijven van deze blog is het stof van de Fruit Logistica in Berlijn net neergedaald. Het is de grootse 'Meet & Greet' in de internationale groente en fruit-branche: je kunt er in korte tijd veel relaties spreken en nieuwe ontmoeten. Tijdens de beurs faciliteert Rijk Zwaan met het retail Center in Berlijn de ontvangst van bedrijven uit de hele wereld. Veel bezoekers van de beurs namen de moeite om de shuttlebus naar ons Retail Center te nemen om uiteindelijk een korte 'Meet & Greet' om te zetten in waardevolle discussies en acties.

Deze permanente locatie van Rijk Zwaan houdt zich bezig met retail ontwikkelingen in groentes. Veel consumentenonderzoek wordt uitgevoerd in ons Retail Center waarin we een complete supermarktomgeving kunnen simuleren. We werken hier aan ideeën en onderzoek met onze partners, maar ook voor onze eigen onderzoeksafdelingen. We kunnen er shopper onderzoek op productniveau doen of een gehele categorie analyseren. Voor ons als veredelingsbedrijf is het een ambitieuze grote stap om retail en consumenten te doorgronden.

Retail is detail en dat geldt ook voor groente. Hoe is de categorie opgebouwd? Hoe kunnen we meerwaarde creëren en welke ontwikkelingen - ook vanuit veredelingsperspectief - zijn relevant? Vernieuwende ideeën vanuit de professionele bezoeker zijn enorm belangrijk. Hoe kunnen we op trends inspelen? En hoe kunnen we aantrekkelijke en lekkere gezonde groente ontwikkelen voor de consument? Meer en meer is de consument het startpunt van onze productontwikkeling.

De druk op plasticreductie, de vraag naar 'gemak' en snackmomenten, online- en demografische ontwikkelingen zijn een aantal voorbeelden: ze zullen allemaal impact hebben op onze bedrijven.
Het Retail Center blijkt duidelijk van waarde te zijn voor bezoekers vanuit retail organisaties en/of hun leveranciers. Zelfs wanneer bezoekers maar weinig tijd hebben tijdens deze beursweek. Kennisuitwisseling in detail is hierbij de succesfactor is mijn overtuiging.


Bron: Maarten van der Leeden

Deel artikel