'Welkom in ons restaurant!'

09-08-2017    09:08   |    KAS TuinbouwCommunicatie

Een weblog van Stijn Baan van Koppert Cress voor de GroenteNetten en de SierteeltNetten. Deze bijdrage werd eerder gepubliceerd in de Ranking the Grower-uitgave van KAS.

Eén van de marketinglessen die ik thuis mee kreeg aan de keukentafel luidt als volgt: ‘Je moet geen boormachines verkopen, maar gaten’. Toen ik vorig jaar samen met collega's in Japan was begreep ik het pas.

Wij waren daar om onze partner te ondersteunen bij zijn cressenteelt, maar uiteraard hebben wij deze reis ook gebruikt om inspiratie op te doen. De grootste verrassing was het restaurant van weegschalenfabrikant Tanita. Zolang als Tanita bestaat, maken zij allemaal verschillende weegschalen voor thuis en voor de industrie. Voordat je aan tafel kan, moet je eerst op een weegschaal staan. Je geeft je leeftijd op en overdrijft een beetje over actieve lifestyle. Op basis van je gegevens wordt er advies gegeven om de ideale maaltijd aan te beiden. Omdat ik veel gelopen had, mocht ik veel calorieën. Maar de maaltijd was laag in vet omdat er blijkbaar iets te veel vet rondom mijn organen zat. Tanita verkocht geen weegschaal, maar advies op basis van gegevens.

Vijftien jaar geleden was een chef niet op zoek naar ons product. In onze marktbenadering hebben wij het altijd over smaak en op de tweede plaats decoratie. In de toekomst zullen wij ons steeds meer gaan richten op voeding en gezondheid. In ons bedrijfsrestaurant hebben wij verschillende voorbeelden waarin de essentie van het product goed naar voren komt. Zo is de ruimte gevuld met planten die de lucht reinigen. Ze zorgen voor een betere akoestiek en hebben natuurlijk een decoratieve waarde.

De maaltijden doen meer dan alleen het vullen van de maag. Met goed eten breng je mensen bij elkaar. Met dank aan de chef eten wij elke dag iets anders, wat mij inspireert om thuis ook anders te gaan koken. En bovenal geloven wij dat we gezondheid meegeven. Een holistisch en ambitieus doel, maar vele malen beter dan voeding verkopen als vulling voor de maag. In het kader van kennisdeling is iedereen van harte uitgenodigd om ons bedrijfsrestaurant te bezoeken!


Reacties (0)

Er zijn nog geen reacties

Reageer op dit bericht

Meer nieuws

Cardol naar Demokwekerij

Erwin Cardol wordt met ingang van 1 maart 2018 de nieuwe directeur van Demokwekerij Westland. Hij volgt Peet van Adrichem op, die zich...